De comeback van tapijt

Deel deze case
Info
Middelen

Inhoud

Dat tapijt het als productgroep moeilijk heeft is voor niemand een verrassing. Een oubollig imago, lastig schoon te maken en al dat stof is ook niet echt bevorderlijk voor de gezondheid. Maar de fabrikanten hebben niet stil gezeten. Nieuwe innovaties op het gebied van design, hygiëne en productkwaliteit hebben ervoor gezorgd dat de tapijt eigenlijk zo'n slechte keuze nog niet is. Maar hoe breng je dat nog over aan de consument? Met dit communicatievraagstuk kwam Stichting PIT, een collectief waarin tapijtfabrikanten als Desso en Interfloor verenigd zijn, bij ons.

Waarom

Stichting PIT is een collectief van tapijtfabrikanten die jaarlijks investeren in de promotie van tapijt. Doelstelling van de campagne is branding; het herhaald onder de aandacht brengen van tapijt als een aansprekend alternatief voor de harde vloeren. Belangrijke voorwaarden zijn dat de unieke USP's van tapijt naar voren komen en dat tapijt een positie krijgt in de tijdsgeest van vandaag. Ook moet de campagne sterk genoeg zijn om gebruikt te kunnen worden door retailers. 

Hoe

Tapijt heeft een unieke en bijzondere eigenschap. Tapijt is zacht. Zacht heeft positieve kenmerken zoals comfortabel, stil, veerkrachtig, veilig, mooi, knus en warm. Zacht, dát is wat Nederland kan gebruiken en dat is wat tapijt juist dé vloer maakt van deze tijd. Met het thema Het is tijd voor tapijt laten wij consumenten in aanraking komen met positieve beelden waardoor de consument weer gaat ervaren dat zacht eigenlijk veel prettiger, comfortabeler en gezonder is dan hard. 

Wat

Muntz creëerde een crossmediale campagne waarin vier commercials de basis vormen. Bereik wordt gecreëerd door Display Advertising op bekende websites als Telegraaf.nl, Pre-Roll videos op onder andere RTL XL en een Facebook campagne. Ook fungeren 40 bestickerde vrachtwagens als moving billboards. Op een inspirerende website kan de consument de bijzondere eigenschappen van tapijt ervaren en door het delen van de videos zelf bijdragen aan het zachter maken van Nederland.

Zij kiezen All Active